Als ondernemer bepaal je je eigen werktijden. Dat klinkt heerlijk, maar het heeft ook een keerzijde. Soms kan dat betekenen dat je eigenlijk nooit UIT staat. Misschien herken je je in het volgende: je hebt geen afspraken en besluit spontaan een wandeling te gaan maken. Of een museum te bezoeken. Maar je geniet er niet echt van. Want ergens bekruipt je het gevoel “ik had nu ook iets NUTTIGS kunnen doen”.
Werktijd en privé-tijd lopen voor ondernemers nogal eens door elkaar. Ik ga regelmatig midden op de dag zwemmen. Of een kop thee drinken met een vriend. Aan de andere kant lees ik vaak in de avonduren subsidie-aanvragen voor 1 van de adviescommissies waarvan ik deel uitmaak. En ik geef deze maand twee keer les op zaterdagochtend.
Maar als je geen vaste werktijden hebt, is het dus ook niet zo dat er vaste tijden zijn waarop je vrij bent. En dus voelt het soms of alle tijd waarop er niks in je agenda staat in principe beschikbaar is voor werk. Dat maakt het soms lastig om te ontspannen. Want waarom ga je niet repeteren / je website bijwerken / je atelier opruimen? Of 1 van die tig andere klussen doen waar je al weken niet aan toe komt?
Een goede vriend van me gaf me hiervoor ooit een briljante, maar supersimpele, tip. Hij introduceerde het begrip “not to do-lijst”. Precies, het tegenovergestelde van de to-do lijst. Door je actief voor te nemen dat je bepaalde dingen die dag NIET gaat doen, blijven ze niet op de achtergrond toch in je hoofd zeuren. En dat geeft rust.
Welke klus zet jij vandaag op je not-to-do lijst? Je reactie is welkom hieronder.